"Miskolcon a legnagyobb a sztrájk támogatottsága" - világosít fel az RTL Klub Híradója. A televízió hírportáljáról azt is megtudjuk, hogy "A MÁV évente 2-300 milliárd forintnyi költségvetési támogatást kap. Az adóssága most körülbelül 375 milliárd forint." A sztrájk 10%-os béremelésért és a MÁV Cargo privatizációjából származó bevételekből dolgozónként 250 ezer forintos juttatásért folyik.
Sem a jobboldal szekerét toló, úri körülmények között élő multimilliomos sztrájkvezér, sem a baloldal által kinevezett, nagy pénzeket felmarkoló dilettáns MÁV-vezetők nincsenek tisztában azzal, hogy hol élnek és mikor. Amikor ott kezdődik a történet, hogy eltörlik a 13. havi béreket, a 13. havi nyugdíjakat, az ország legnagyobb csődtömegének akarnak kicsikarni jogtalan tízmilliárdokat. Gaskó István üsse be a Google-ba a "világgazdasági válság" kifejezést és tájékozódjon sztrájkolás előtt! Nem kéne elragadtatnia magát és olyan követelésekkel kellene előállni így világgazdasági válság, télvíz és karácsony tájékán, ami teljesíthető. A MÁV-vezetők pedig kezdjenek el vonatozni szerte e széles hazában, rájuk férne egy jó pisilés a hatvani személyvonaton! Vagy kössünk kompromisszumot: a MÁV dolgozói kapják meg a 250 ezres részüket a privatizációból, de a rájuk eső veszteséget is pótolják be évente az államnak!
Mikor lenne jogos a követelés? Ha nem 300 milliárd lenne évente a mínusz. Ha nem mocskos vonatokon kellene utazni mocskos állomások között, télen fűtetlen, vagy 60 fokra feltüzelt kocsikban. Ha például a MÁV vezetői kiadnák az [origo]-nak a régóta követelt, 32 MÁV-vezér juttatásait tartalmazó közérdekű adatot, akkor azt mondanám, hogy kezdetnek nem rossz. De többre van szükség: az állami vállalat minden vezetőjének nyilvános kellene, hogy legyen a fizetése az összes juttatással, ha már évente 200-300 milliárdot pótolunk nekik, hogy egy mozdonyvezető négyszer-ötször annyit kereshessen, mint egy diplomás tanár.*
Nonszensz, hogy míg Budapestről Miskolcra egy embernek is megéri dízelautóval felmenni vonat helyett, addig például Miskolc és Felsőzsolca között 15Ft-ért utazhatnak a legszerencsésebbek 90%-os kedvezménnyel. Az meg végképp aljasság, hogy a Keleti pályaudvaron rendre a külső vágányokról indítják az ország harmadik legnépesebb városába a gyorsvonatokat, miközben Alsómajomtanyára bentről indul. Sokszor előfordult, még télen is, hogy a miskolci vonat vágányszámát csak pár perccel az indulás előtt írták ki az utastájékoztató táblára, s ekkor a többszáz fős tömeg - amely addig elállta a Keleti pályaudvar lépcsőjét - egyszerre indult meg a vonat felé, mint egy lavina.
És itt az új menetrend. Büszkék lehetnek rá. Ez a dilettáns bagázs üresen húzat el Miskolcra egy Intercity szerelvényt, hogy aztán utasokat szállítva visszaközlekedtesse azt! A tiszaújvárosi személyvonatot megállítják Miskolc előtt Nyékládházánál, hogy a 30km-es utat a megye két nagyvárosa között csak átszállással lehessen megtenni. Hát noooormááális???
Utassztrájkra van szükség, nincs más választás. Határozatlan ideig nem ülünk vonatra. Amit követelhetünk:
1. Rendszerváltást a MÁV-nál! A szocialista nagyvállalat álljon át kapitalista termelési módra, ahogy és amennyire az a nemzeti vasúttársaságtól elvárható! Az évi 200-300 milliárdos veszteséget csökkentsék le a negyedére!
2. Jegyár-reformot és kedvezmény-reformot! Legyen a vasút alternatívája az autózásnak, de ne legyen 15Ft-os vonatjegy!
3. Fejlesszék végre a RoLa rendszert, azaz a vasúti kamionszállítást, normális díjszabással, hogy az reális alternatívája legyen a közúti tranzitszállításnak!
4. Rugalmas kocsikiosztást, hogy ne legyenek álló utasok az egyik vonaton, míg üres kocsik a másikon!
5. Takarítsák rendszeresen a pályaudvarokat és a vonatokat!
6. Cseréljék le az indiai színvonalú vasúti kocsikat! A magyar vasút színvonala 5 éven belül érje el az osztrák vasút színvonalát! (Húsz éve volt rendszerváltás!)
7. Öt perc, vagy nagyobb késés esetén fizessenek kártérítést minden vonat utasainak!
8. Tegyenek rendet a pályaudvarok környékén! Hajléktalan-mentesítést és adománygyűjtő-mentesítést!
9. Hangolják össze a vonatokat és a tömegközlekedést, különös tekintettel a késő esti órákra - például Miskolcon!
10. Több akciót, különös tekintettel a nemzetközi utazási igényekre és több különvonatot, nagy tekintettel a rendezvényekre!
11. Profi marketinget és normális utastájékoztatást!
12. Tiszta viszonyokat, a MÁV-vezetők közöljék a fizetésüket és közöljék minden bruttó 400 ezer forint felett kereső vezető beosztású vasutas fizetését az egész országra kiterjedően!
* demagóg duma, de igaz