Borsodblog

Már nem kerül fel több bejegyzés e blogra. Köszönet mindenért az olvasóknak, a kommentelőknek és az Indexnek. Hát ennyi.

Hírek

Címkék

100 éves a dvtk (12) alakszainé oláh annamária (1) amerika (2) aragó (1) árvíz (5) auchan (3) autógyár (2) autópálya (1) avasi lakótelep (7) avas online (2) ave (2) belváros (14) beruházások (12) bevásárlóturizmus (1) bkv (1) bodonyi csaba (1) boon (6) bor (3) borsodi találmány (1) borsodi vajda (3) borsod megye (1) bricostore (1) buday péter (1) bükk (3) bundavád (1) bűnözés (9) cora (2) csutorás géza (1) decathlon (2) demokrácia (1) demonstráció (2) diósgyőr (10) dlusztus imre (1) dsm (1) dvtk (20) edelény (2) egészségügy (3) emasa (1) encs (1) erika (1) európai (2) felsőzsolca (3) fészekrakók (2) fesztiválkatlan (1) fidesz (8) foci (6) ftc (1) gergely zsolt (2) grósz károly (1) gúr (1) hellókarácsony (2) hipermarketek (4) horn gábor (1) horváth aladár (1) hotel (2) ikeron (1) illegális hulladék (3) itc (2) ivs (1) jobbik (6) juga györgy (2) káli (11) kállai csaba (1) kemény dénes (1) keresztury tibor (2) kisteleki (2) kis szilvamag (1) kocsonyafesztivál (3) közbiztonság (9) közlekedés (10) kriza ákos (3) kulcs magazin (1) kutasi róbert (1) láev kisvasút (1) lenártek andrás (1) lillafüred (5) lkm (2) magyarfoci (7) máv (1) megye (2) men (1) menzareform (1) metro (1) micsuda blog (1) mikom.hu (3) minap (1) miskolc (6) miskolccard (1) miskolci egyetem (2) miskolci fidesz (4) miskolci média (1) miskolc holding (1) mlm (1) mlsz (3) moldova györgy (1) molnár oszkár (2) motorosok (1) mszmp (1) mszp (5) munka (5) munkahely (8) nagy kálmán (4) napelemes cserép (1) népkert (2) nfü (2) ódor ferenc (1) oktatás (1) olaszliszka (2) orbán viktor (2) parkolás (6) parlament (1) pásztor albert (3) pataky attila (1) patkó gyula (1) pelczné gáll ildikó (5) piac (2) putnok szilvásvárad vasútvonal (2) reac (1) rend (5) rendőrség (8) romák (16) sajóbábony (3) sajókaza (1) sajtószabadság (1) segélyek (5) selyemrét (1) shell (1) simon gábor (1) strand (2) szegregáció (1) szemét és kosz (4) szepessy zsolt (1) szerencsi többcélú kistérségi társulás (1) szeviép (2) szinay attila (1) szlovákok (1) szűcs (1) tahóbarbár miskolciak (7) tapolca (14) tasz (1) tavaszi zsolt (1) távfűtés (1) tesco (2) tipp újság (1) tokaj (7) tomcat (1) tömegközlekedés (10) tornyi (2) történelmi avas (3) tóth lászló (1) turizmus (15) újpest (1) unió (2) uszoda (4) valenciennes (1) vihar (1) villamos (9) vilmány (1) waschler tamás (1) webshop (1) zsiga marcell (2) Címkefelhő

EZ A BLOG BEFEJEZVE. NINCS TÖBB BEJEGYZÉS.

2009.02.24. 14:14 HappyMan

Bezár a Gyár

Címkék: tömegközlekedés villamos munkahely diósgyőr dvtk lkm

A hetvenes-nyolcvanas években a Gyár maga volt a megtestesült miskolciság. Az Acélváros központja nem a Széchenyi utca volt, amely ma sétálóutca, amikor még buszok és autók is sorakoztak rajta. A Lenin Kohászati Művek, amit most bezárásra ítéltek, a hátán vitte a várost, sorsa évszázadok óta egybeforrt a környék történelmével.

A Gyár, az igen! Ott volt a nagy élet, nem a Miskolci Nemzeti Színházban! A Lenin Kohászati Művek körül forgott a világ, az acélgyártással egybeforrt Diósgyőr neve. Reggel hatkor, délután kettőkor és este tízkor volt a műszakváltás. Hömpölygött a tömeg, az LKM-ben 18 ezer ember dolgozott, de legalábbis átlépte a gyárkaput, naponta kétszer. Egyszer be, egyszer ki. Éjjel-nappal tele volt a Gyár környéke. A munkás-feeling isteni volt, s ezzel egybeesett a DVTK futballcsapatának óriási korszaka. A futballistenek szanaszét sétáltak Diósgyőrben, minden második ember ismerte valamelyik focistát. És akkor - mikor máskor? - jött az Edda Művek is. El tudod azt képzelni, mekkora időszak volt itt a hetvenes évek második és a nyolcvanas évek első fele? Dehogy tudod, ne hazudj!

Tucatnyi busz járt ekkor a Vasgyári úton, az 1-es busz is letért pályájáról és betért a Gyárhoz, a 2-es villamos végállomása még ma is itt van. Volt körjáratként üzemelő 0-s (nullás) villamos is, amely csak a Lenin Kohászati Művek és a Marx tér között járt, a régi márkanév nélküli FVV-nek elnevezett sárga hernyó csörgött, csattogott, rázott, fűtés se volt rajta, a közlekedés szégyene volt. De üzemelt.

A gyárban dolgozók egyik legmeghatározóbb élménye az volt, amikor 1973-ban totál részegen megjött a magas kormánydelegáció a bükki vadászatból, és Vályi Péter miniszter (a fotón) tyuhaj-ripityomos fejest szertornázott az öntőcsarnok 600 fokos gödörjébe. Azt is suttogták városszerte, hogy hátulról egy utód-önjelölt besegített neki, meg hogy nem volt véletlen az az esés, meg a KGB... a mai napig rejtélyesnek mondják az esetet, ugyan már...! A miniszter letért a delegáció számára kijelölt útról, és amikor a fejétől húsz centire megszólalt a daru figyelmeztető dudája, a miniszter ijedtében oldalra ugrott, és kész, belezúgott a gödörbe két kokilla közé. Ennyi. A műszálas öltöny beleégett a húsába és pár nap szenvedés után halt meg.

Az ittas állapot egyébként nem úri kiváltság, s nem állt messze az LKM-dolgozók lelkivilágától sem: gyakoriak voltak az ünnepnapok, Józsi, Pista, Laci, Sanyi, többtucatnyi névnap, születésnap évente, fogyott az alkogól rendesen, de ez megesett valahogy titokzatos módon olyankor is, amikor nem volt épp semmilyen alkalom. Az év 365 napján ünneplő munkások gyakori jelenségnek számítottak a gyár körül. Igazi munkásvilág volt ez, aki kihagyta, és nem dolgozott ott rokona, vagy épp a Rózsadombon múlatta sivár életét, nem tudhatja, milyen is volt a hamisítatlan igazi munkásvilág Diósgyőrben.

Ott van például Igor nemtudomki, a teljes nevére nem emlékszem. Igor a nagy Szovjetunióból érkezett baráti segítségként, hogy nálunk építse a szocializmust. Még egy vingerszkij jizík nyelvi gyorstalpalóra is elküldték a ruszkik, nehogy véletlenül eladják a testvéri fusizók az amerikaiaknak. Szóval, megjött Igor Diósgyőrbe, ez a szerény, szovjet mintapolgár, de nem ám egyenesen a Szovjetunióból, lehúzott fél évet az Alföldön is valami MGTSZ-ben. Fiatalok kedvéért: mezőgazdasági termelőszövetkezetben, ahol munka előtt/után/közben/helyett mindenki mindenkivel. Igor nem tudott káromkodni, csak annyit motyogott, ha valami történt, hogy "hm hm, ejnye-ejnye". Nem telt bele három hónap és úgy szórta a bazmegeket és a kurvaisteneket a levegőbe, hogy majdnem megkapta a Mészöly Kálmán díjat.

A Gyárban nagyon sok és jó cucc készült, senki ne higgye, hogy felesleges komcsi tömegfoglalkoztató volt a Lenin Kohászati Művek, erős volt az exportvonal, még Nyugatra is! Itt készültek a magyar villamosközlekedés és vasúti szállítás vaspályái, azaz a sínek, még ma is látható egyiken-másikon a Diósgyőr felirat. Tehát nem tétlenkedtek a diósgyőri munkások, gyakorlatilag mindent legyártottak: szomszédnak kerítést, nekem ventillátor forgóalkatrészt, Zsigulihoz tuning lökhárítót, kertibútorokat, igaz, negyven kilós székekkel.

Szóval a sok diktatúrás lószar között mindenki úgy érezte itt, hogy igaz volt a kifejezés: az uralkodó munkásosztály. Éljen!

5 komment

A bejegyzés trackback címe:

https://borsod.blog.hu/api/trackback/id/tr5962997

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Spielberg 2009.02.24. 15:34:23

A régi szép idők...

charall 2009.02.24. 15:53:29

Hahó Földi!

Jó duma.

Cirka 8 éve lakunk Bp.-en,de emlékszem,ahogy a gyári munkások körüldongják a gyár előtti
kocsmát vagy kisboltot.

...érdekes,ez akkor senkit sem zavart.Mármint
cégvezetés stb.Végül is jó negyven évig szivaccsá ihattuk magunkat ,mér' ios ne lennénk Alkoholország...

Ma meg már ha az utcán rágyújtasz,szinte ironkodsz-pironkodsz.Szegény óvónénik (FOGALMAM SINCS,MELYIK ÓVODÁBÓL...)alig győznek kisuttyanni a kapu elé rosszalkodni-ők hívják így-,és viszik mellé a kis kávéjukat is,mintha modjuk a kávézás lenne kitiltva az épületből.

Deneware. 2009.02.24. 19:32:26

Bizony , bizony... Az én első munkahelyen is egy hasonló, több mint 200(!) éves múltú "szoci" nagyüzem, a "Mecseki Szénbányák" volt. Ugyanez lett e sorsa ...

bannercsik 2009.02.25. 11:15:27

Jó a cikk...
A gyár nem csak a komcsi időkben ment, sokkal korábban indult a történet.
Én is dolgoztam ott, bár ez csúsztatás, hiszen a nyári gyakorlat nem meló, ráadásul semmit sem csináltunk 1 hónapig.
Az első nap volt egy rövid health and safety tréning videózással majd elfoglaltuk munkahelyeinket. Jókorát sétáltunk a városnyi gyárban, mindenhol romok, elhagyott sínek, betört ablakok. Ez a 90-es évek közepén történt, szóval már nem nagyon ment a termelés, de máig emlékezetes marad számomra ez az időszak - a meztelen képekkel kitapétázott termek, a péntek délutáni pornófilm nézés, az épületnyi méretű járművek, illetve a bárhonnan-bármikor felbukkanó mozdonyok.
Egy kicsit én is részese voltam a történetnek, nagyon sajnálom hogy Miskolc nem többé ACÉLVÁROS.

bandigyerek 2016.10.20. 13:11:26

Egy évet dolgoztam ebben a munkatáborban, és nem bánom, hogy megszűnt. Körbenőtte a város, így szinte Miskolc közepére került ez a randa, büdös monstrum.
süti beállítások módosítása