Borsodblog

Már nem kerül fel több bejegyzés e blogra. Köszönet mindenért az olvasóknak, a kommentelőknek és az Indexnek. Hát ennyi.

Hírek

Címkék

100 éves a dvtk (12) alakszainé oláh annamária (1) amerika (2) aragó (1) árvíz (5) auchan (3) autógyár (2) autópálya (1) avasi lakótelep (7) avas online (2) ave (2) belváros (14) beruházások (12) bevásárlóturizmus (1) bkv (1) bodonyi csaba (1) boon (6) bor (3) borsodi találmány (1) borsodi vajda (3) borsod megye (1) bricostore (1) buday péter (1) bükk (3) bundavád (1) bűnözés (9) cora (2) csutorás géza (1) decathlon (2) demokrácia (1) demonstráció (2) diósgyőr (10) dlusztus imre (1) dsm (1) dvtk (20) edelény (2) egészségügy (3) emasa (1) encs (1) erika (1) európai (2) felsőzsolca (3) fészekrakók (2) fesztiválkatlan (1) fidesz (8) foci (6) ftc (1) gergely zsolt (2) grósz károly (1) gúr (1) hellókarácsony (2) hipermarketek (4) horn gábor (1) horváth aladár (1) hotel (2) ikeron (1) illegális hulladék (3) itc (2) ivs (1) jobbik (6) juga györgy (2) káli (11) kállai csaba (1) kemény dénes (1) keresztury tibor (2) kisteleki (2) kis szilvamag (1) kocsonyafesztivál (3) közbiztonság (9) közlekedés (10) kriza ákos (3) kulcs magazin (1) kutasi róbert (1) láev kisvasút (1) lenártek andrás (1) lillafüred (5) lkm (2) magyarfoci (7) máv (1) megye (2) men (1) menzareform (1) metro (1) micsuda blog (1) mikom.hu (3) minap (1) miskolc (6) miskolccard (1) miskolci egyetem (2) miskolci fidesz (4) miskolci média (1) miskolc holding (1) mlm (1) mlsz (3) moldova györgy (1) molnár oszkár (2) motorosok (1) mszmp (1) mszp (5) munka (5) munkahely (8) nagy kálmán (4) napelemes cserép (1) népkert (2) nfü (2) ódor ferenc (1) oktatás (1) olaszliszka (2) orbán viktor (2) parkolás (6) parlament (1) pásztor albert (3) pataky attila (1) patkó gyula (1) pelczné gáll ildikó (5) piac (2) putnok szilvásvárad vasútvonal (2) reac (1) rend (5) rendőrség (8) romák (16) sajóbábony (3) sajókaza (1) sajtószabadság (1) segélyek (5) selyemrét (1) shell (1) simon gábor (1) strand (2) szegregáció (1) szemét és kosz (4) szepessy zsolt (1) szerencsi többcélú kistérségi társulás (1) szeviép (2) szinay attila (1) szlovákok (1) szűcs (1) tahóbarbár miskolciak (7) tapolca (14) tasz (1) tavaszi zsolt (1) távfűtés (1) tesco (2) tipp újság (1) tokaj (7) tomcat (1) tömegközlekedés (10) tornyi (2) történelmi avas (3) tóth lászló (1) turizmus (15) újpest (1) unió (2) uszoda (4) valenciennes (1) vihar (1) villamos (9) vilmány (1) waschler tamás (1) webshop (1) zsiga marcell (2) Címkefelhő

EZ A BLOG BEFEJEZVE. NINCS TÖBB BEJEGYZÉS.

2009.01.08. 09:41 HappyMan

Jeges banánhéj

Címkék: piac tömegközlekedés belváros beruházások hipermarketek

Szétfagyott az áru Miskolcon, a 2,6 milliárdból átépített Búza téri piacon. Nem baj. Szétfagyott a vízvezeték is. Baj.

Egészen a bezárásáig XIX. századi állapotok uralkodtak a Miskolc központi terén található Búza téri piacon. Itt nem csak egy egyszerű piacról van szó, a város és a megye életében meghatározó, legjelentősebb élelmiszer-beszerzési helyről beszélünk, amely a hipermarketek megjelenéséig a legolcsóbb megoldást jelentette évtizedekig nemcsak Miskolcon, hanem egész Borsod megyében.

A Búza téri piac az átépítés előtt több részből állt: a központi vásárcsarnok, amit 1923-ban építettek, mellette két lepukkant boltsor egy-egy kis utcában mindkét oldalon, plusz a zöldség-gyümölcs kereskedők nyitott vasbódéi közvetlenül az innen induló buszok mellett. Nem elemezte ki soha senki az itt árult gyümölcs ólomtartalmát, de vélhetően egy almából könnyedén faraghattak volna egy bio-ólomkatonát. Ez volt a központi rész, amit teljesen átépítettek és modernizáltak.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

A piac régen. Fotó: buzater.hu

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 A Búza téri piac felújítás előtt. Központban a Vásárcsarnok, mellette koszos utcákon kis koszos boltok. A bal oldalon a fehér tető alatt és a csarnok mögött a félköríves tetők alatt a szabadtéri árusok. Fotó: buzater.hu

Ennél központibb helye már nem is lehetne sem a megyének, sem annak székhelyének. Hiszen itt található két központi buszpályaudvar is: a Borsod Volán a sárga, az MVK Zrt. (lánykori nevén: Miskolci Közlekedési Vállalat) a kék buszokat indította a Búza térről. Csak egy érdekes adat: ide fut be a Tiszai pályaudvarról az 1-es busz, amely továbbhalad Miskolc hosszabb tengelyén a belvároson, a Győri kapui városrészen és Diósgyőrön át egészen a város szélén található Majális Parkig, ahol már a Bükk csodálatos hegyei fogják körbe a buszvégállomást. Innen indul továbbá a 2-es, a 3-as és a 4-es busz. Tehát 1-től 4-ig, és a villamos sincs messze.

Ide épült – naná! – a Miskolc Pláza, a nemrég átadott 4 milliárdból megépült Macropolis irodaközpont, két benzinkút és egy templom is, amely nemrég kapott díszkivilágítást. A piacra is ráfért a fejlesztés. El is döntötték: átépítik a piacot, hogy a XXI. századnak megfelelő színvonalon árulhassanak Miskolc legnagyobb piacán a kereskedők.

A piac felújítását a Miskolci Önkormányzat és az Ikeron Zrt. közös cége, a Miskolci Piacfejlesztő és Üzemeltető Zrt. hozta létre. A beruházó egyeztetett a beruházás előtt a KISOSZ-szal, a piacon árusító kofákkal és egyáltalán mindenkivel, akivel lehetett. A kereskedőkkel többször is, külön-külön is, szekciónként a húsosokkal, a zöldségesekkel, a virágosokkal, stb, hadd szóljon hangosan az a Búza téri kívánságműsor! Az árusok a kezdet kezdetétől ellenezték az átépítést, ennek okaiba nem megyünk bele, nem szeretnénk egyetlen egy kiló paradicsomot sem kielemezni, amely a hazaúton hetven dekányira fogyott, hátha a mi otthoni mérlegünk rossz. Ikeronék több tucat felújított piaccsarnokot látogattak meg, alaposan körülnéztek, nem akartak hibázni. Aztán mégis: egy jeges banánhéjon elcsúsztak. A Búza téri piac ugyanis – ellentétben a többi magyar piaccsarnokkal – nem egységes csarnok, hanem több olyan épület együttese, amely nem lett szervesen összeépítve, nem alkot zárt teret, s ami mint most kiderült a legrosszabb: nem tartja a hőt. Tartja viszont a hideget.

 

 

 

 

 

 

 

Az új szupercsarnok látványterve (ma már kész). Az utcák helyén fedett csarnokszárnyak. A piac egyébként belülről is szép, modern és komfortos. Fotó: Épülettár

A probléma tehát magával az átépített vásárcsarnokkal van, mert jelentős részében nincs fűtés, ezért a hétvégén szétfagyott a zöldség és gyümölcs egy jelentős része. Ez még nem lenne akkora baj, de szétfagyott a vizesblokk is. S ahogy ez Miskolcon lenni szokott, egy dolog érdekel most mindenkit: ki a hibás? Ha az én véleményem számít: a zöldség szétfagyásáért a kereskedő, a vizesblokkokban keletkezett kárért a tervező. Meg is indokolom miért.

A kereskedők problémája egyszerűbb: tudták, hogy nincs fűtés és azt is tudták, hogy röpködnek a mínuszok, mégis hagyták az árut éjjel szétfagyni. A piac igazgatója, Várkoly Péter szerint tudták a kofák, hogy a pincében plusz 6 fok van, ez a zöldség tárolására ideális, levihették volna oda az árut.

A csarnoknak – mint már írtam – terv szerint (hogy máshogy?) vannak fűthető és nem fűthető részei. A fűthető boltokban árulnak például ruhát, illatszert, fűtöttek az éttermek, míg a nem fűthető rész a zöldség-gyümölcs kereskedőké. A tervező Csikós Mihály szerint  „a század elején kialakult és Európában mindenhol elterjedt nagy vásárcsarnokok egyike sem volt fűtött, és mai napig nem fűtött. A fedett piacok ezen formájának elterjedésekor nem is léteztek olyan technikák, amikkel ekkora tereket értelmezhető költségek mellett be lehetett fűteni. Ennek tudatában kellett volna az áruelhelyezést, mozgatást és védelmet megoldani, hiszen mindenki számára világos volt, hogy az általa bérelt terület rendelkezik fűtéssel vagy nem.”

Igen ám, csakhogy a vizesblokkok szétfagyására nincs magyarázat. Szigetelni, a falakat fűteni csak kell… Mert mi lesz, ha jön a mínusz húsz fok? Átmennek szembe a templomba imádkozni, hogy jaj, ne fagyjon szét a vízvezeték, vagy megoldják szigeteléssel és valami fűtésfélével? Állítólag ez azért is történhetett meg, mert a tervet folyamatosan igazították a bérlők igényeihez, és nem egy kész vásárcsarnok kész üzlethelységeibe kerestek bérlőket. Kérsz fűtést a bótba, Béla? Nem! Jó.

Megszívták.

Érdekes az is, hogy a csarnok nem zárt, a tetején a tervezéskor kis nyílásokat hagytak, mondván, ez akadályozza meg majd meg azt, hogy a csarnok nyáron felforrósodjon. A poén: a vásárcsarnok átadásakor azzal ámították a népet, hogy ez aztán a forradalmi megoldás, a levegő üvegtetők közti keringetése „télen fűt, nyáron hűt.” Hát, a téli fűtés nem jött be, de a kedvező nyári hőhatásokban még reménykedhetnek. Vagy, ha az se, akkor szauna és kisnyúl. Két és fél milliárdért.

A vizesblokkok szétfagyása nem az egyetlen probléma. A lerakott burkolat a cipőkről leolvadó víz miatt életveszélyesen csúszik, csak idő kérdése, hogy egyszer majd elrepül egy kedves vevő. Korábban több önkormányzat által épített úttal, térrel, épülettel is probléma volt, a miskolci városvezetés gyakran égeti meg magát a már elkészült beruházásokkal. Legalább egy (azaz 1db) olyan vérprofi, állandóan gyanakvó építészmérnök nem ártana a házhoz, akinek hisznek és akire hallgatnak.

Tegnap a piacon járt az Ikeron vezérigazgatója. A nagyvezér. Egyenesen Pestről jött, a "helyzet" miatt. A BOON szerint a helyzet normalizálódik, a nyílásokat hamarosan lezárják és minden rendben lesz. Ha az önkormányzatnak egy profi mérnököt, akkor az Ikeronnak és a Csikós tervezőirodának nyilvánvalóan egy diplomás fizikust kellene alkalmaznia legközelebb.

Szükségü(n)k van rájuk.

Szólj hozzá!

A bejegyzés trackback címe:

https://borsod.blog.hu/api/trackback/id/tr97864974

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.