Brüsszel elfogadta a miskolci villamosprojekt pályázatát, így 38 milliárd forintért megépülhet Miskolc új villamosvonala. Szándékosan nem írtam felújítást, hiszen gyakorlatilag teljesen új villamospálya épül új megállókkal és – ha marad rá pénz – terekkel. A jó hírt ma délután jelentették be a miskolci városházán.
A debreceni villamosprojekt után a miskolci is zöld utat kapott az Európai Uniótól. A Zöld Nyíl Miskolci Villamos Projekt 2008-2011 fedőnevű beruházás kilencven százalékát az EU fizeti, míg a tíz százalék önrészt a miskolci önkormányzat vállalja be. A projekt előkészítése sok időt vett igénybe, de úgy tűnik, megérte: a legnagyobb vidéki tömegközlekedési beruházás még az idén elstartol.
A tervek az idő előrehaladtával folyamatosan változtak. Csak néhány apró részlet: a megállókat a villamospálya két széléről áttették középre, így sokkal biztonságosabb a le- és felszállás, mellesleg a fogyatékkal élők számára is könnyebb lesz a tömegközlekedés. Az első hírek arról szóltak, hogy a villamospark fele megy a szemétdombra, míg a másik felét felújítják... nos ez is változott, Miskolc az összes - eleve használtan beszerzett - Tátra és Siemens villamosát lecseréli. Az újonnan beszerzendő világszínvonalú villamoskocsikkal kapcsolatban az első elképzelések arról szóltak, hogy a két végállomáson hurokkal fordulnak majd a szerelvények, így sokkal olcsóbban be lehet szerezni az olyan villamoskocsikat, amelyeken csak az egyik oldalon vannak ajtók. Ez az elképzelés időközben a Tiszai pályaudvaron fejállomásra változott, mondván, a szerelvények "nem szeretik" a kis sugarú fordulókat. Így nemcsak az egyik, hanem mindkét oldalon ajtók lesznek, s ennek megvan az az előnye is, hogy nem kell baleset esetén teljes hosszában lezárni a – jelenlegi 9,6 kilométeres sínpálya 1,5 kilométerrel történő meghosszabbításával – létrejövő új, 11,1 kilométeres(!) villamospályát.
A város azonban nemcsak magát a villamosközlekedést kívánja fejleszteni, hanem a megállókhoz tartozó tereket, így például egészen bizonyos, hogy a Tiszai pályaudvar előtt elterülő Kandó Kálmán térre két-három év múlva rá se lehet majd ismerni. De várhatóan átépítik a nyugati városrész központját, az Újgyőri Főteret is - legalábbis szükség lenne rá. A legnagyobb változás az új végállomáson, Felső-Majláth városrészben várható.
Káli Sándor miskolci polgármester tervei között szerepel a villamos továbbépítése egészen a Bükk kapujáig, a Majális Parkig. Miskolc idővel megépítené a 3-as villamosvonalát is, amely észak-déli irányban szelné át a várost.