Az ember nem hisz a szemének. Olvasom a HVG múlt heti számát, a 72. oldalon a miskolci Pelczné Gáll Ildikó nyilatkozik, és szívbaj nélkül közli: ha tavasszal a Fidesz alakít kormányt Magyarországon, a Fidesz-kormány visszafogja a 4-es metró építését és a miskolci villamosprojektet. Az indok: presztízsberuházás. Mi van? Mondott ő néha butaságot, de ez mindenen túltesz, ez már nem butaság, hanem bűn.
Nem tévedés: Pelczné Gáll Ildikó 2006-ban Miskolc belvárosi képviselőjelöltje volt és várhatóan 2010-ben is az lesz. A villamos az ő oly nagyon áhitott körzetén halad át, Miskolc sétálóutcáján és központján, a Széchenyi utcán, ahol a miskolci kereskedők jó része még a válság ellenére is tartja magát. Ha valakinek elemi érdeke a villamosközlekedés, akkor az ő ebben a forgalomcsillapított zónában élő választóinak bizonyosan. De nemcsak nekik: a Szinva völgyében húzódó város fő ütőerén végighaladó villamosvonal az egész város tömegközlekedésének legfontosabb szegmense, a város 2 villamosvonala és 38 autóbuszvonala közül a síndöcögényeket a miskolciak közel ötöde használja (lásd a lenti grafikont).
A miskolci villamospálya borzalmas állapotban van, egyre gyakrabban fordulnak elő kisiklások, volt már kisiklás Diósgyőrben, a belvárosban és a Tiszai pályaudvarnál is. Méregdrága pályafelújítására nincs pénz, hiszen közel 10 kilométeren kellene kicserélni a síneket. Új villamosok beszerzése sem ártana, hiszen a fideszes együttállás idején - amikor a kormányt és a városvezetést is Orbán Viktorék adták - Miskolc használt leselejtezett bécsi villamosokat vásárolt. Érdekes, hogy korábban, amikor Debrecen új villamosokat vásárolt, a jobboldali városvezetéstől a borsodi megyeszékhelyen csak használt villamosokra futotta, de a Tátrák ideje is hamarosan lejár.
Miskolc 40 milliárdja
Több, mint 30 milliárdba kerülne a villamamosok cseréje és a sínpálya felújítása. Éppen ezért jött kapóra az Európai Uniós pályázat, amely villamosrekonstrukcióra lehet pályázni, de csak akkor, ha új pálya is épül, azaz a vonal meghosszabbodik. Miskolc pályázott és nyert 40 milliárdot, gyakorlatilag a városvezetés minden kívánsága teljesült. Új alacsonypadlós villamosok, új villamosmegállók és plusz másfél kilométer, nagyjából ezek a legforgalmasabb adatok a projektet illetően.
Narancssárga nem a miskolci villamos megújulására. A Zöld Nyílnak vége?
A miskolci Pelczné bedobta a köztudatba, nem volt szívbajos: ha nyernek, a miskolci 40 milliárd ugrott, lófasz lesz Miskolcnak, nem új villamos. Nem egy lokálpatrióta. A legnagyobb gond, hogy a város fideszes értelmisége nem érti, miért van szükség erre a villamosprojektre, olyanokat hallottam, hogy például elég lenne egy olcsó síncsere, vagy, hogy a használt pesti Ganz villamosok is jók lennének ide vidékre, meg lehetne egyezni a pesti nagy testvérrel. Szóval ne a ződnyíl, mert azt nem ők találták ki.
Miskolc 6 milliárdja
További 6 milliárdot vonnának el Miskolctól, természetesen ezt is az ország szörnyű helyzete miatt. Ugyanis nemcsak a villamosprojektet, hanem a városszépítő beruházásokat is leállítanák, amely jelen állás szerint további 6 milliárdot venne el a Fidesz kormány Miskolctól. Pedig éppen ő méltatlankodott nemrég, hogy nem halad elég intenzíven a Fidesztől 2002-ben megörökölt belvárosi romváros MSZP-s városvezetés által történő felújítása. Most megint leállítja a Fidesz a belvárosi rekonstrukció. Úgy tűnik, megőriznék az utókornak az itt-ott még megtalálható, málladozó, lepusztult részeket. De ez most mellékvágány, hagyjuk is, már mínusz 46 milliárdánl tartunk.
Álompár. 46 milliárd mínuszt ígérnek Miskolcnak. (fotó: NOL)
Érdekes módon a helyi újságírók nem olvasnak HVG-t, mert a borsodi sajtóban nem jelent meg sehol ez a gyalázat. Pedig elvileg az újságírók és a városban élő civilek is támogatják a közösségi közlekedés ügyét és a környezetbarát projekteket.
Az ok: presztízsberuházás
Pelczné azzal indokolta a Zöld Nyíl Miskolci Villamosprojekt - ahogy ő mondta - visszafogását, hogy presztízsberuházás. Érdekes, a kéthetente DVSC meccsre kijáró hatezer drukker részére megépítendő debreceni 30 ezres focistadion orbáni ígérete, amely szakértők szerint legalább 8 milliárd forintba kerül majd, szükséges, mert a Fidesz szerint nem presztízsberuházás, csak a miskolci villamos az... Fontos megjegyezni, hogy a miskolci villamosprojekt a magyar állam és az önkormányzat által közösen fizetendő önrésze kb. 5 milliárd forint, míg 35 milliárdot az Európai Unió fizet majd, s az EU már rábólintott erre a nagyprojektre, ami a legnagyobb vidéki közlekedésfejlesztési proejkt lenne, ha lenne... míg a DVSC stadion kétszer ekkora összegét aligha támogatja majd az EU. Az lesz 2010 után is, ami az első Orbán-kormány idején volt (pedig akkor a városvezetés is fideszes volt!), Debrecennek mindent, Miskolcnak semmit. Érdekes, Pelczné a debreceni villamos "visszafogásáról" nem beszélt.
Viszont itt van egy érdekes grafikon, amely azt mutatja, hogy a 170 ezres város lakóinak közel ötöde használja rendszeresen a villamost.
Hamarosan ez a szám természetesen megnő majd, hiszen a három új megállóval és a korszerűbb villamosokkal több utas használja majd az új miskolci villamosokat - ha nem "fogja vissza" a Fidesz, és egyáltalán megépül. A grafikon a Zöld Nyíl weboldaláról letölthető hírlevélben található.
Új szakasz és három új megálló épülne, ez kb. hétezer embert érintene (kép: zoldnyil.hu)
Ha nem fejezik be időben...
Ahogy a közvélemény-kutatási eredményeket elnézem, jelen állás szerint nem lesznek új, világszínvonalú alacsonypadlós villamosok Miskolcon. Márpedig Miskolcnak sínfelújításra és új villamosok beszerzésére nincs pénze, így a villamos előbb-utóbb megszűnik a városban. Hiszen a visszafogás a villamosprojekt késlekedését, s egyben halálát jelentené. Tudomásomra jutott, hogy a projekt befejezése jelen állás szerint hozzávetőleg 2012 év vége, 2013 év eleje körül várható, és ha 2013-ban nem fejeződik be a projekt, akkor az uniós pályázati pénz sem jár, Magyarország és Miskolc elesik a 35 milliárd forint EU-támogatástól és a Zöld Nyíltól.
Márpedig, ha nem újítják fel rövid időn belül a síneket és nem cserélik a villamosokat, a kisiklások egyre gyakoribbak lesznek, a szerelvények szépen sorban elhullanak és akkor a miskolci villamosközlekedés is végveszélybe kerül. Itt a szeptember 26-ai HVG-cikk részlete: