Sokan mondják, hogy az egyik legszebb magyarországi sínpálya a bezárásra ítélt Szilvásvárad-Putnok közötti vasútvonal, amely szebbnél szebb tájakon halad át. Borsodban két vonalat ítéltek halálra, s kétség nem fér hozzá, a magyar mellékvonalak kihasználtsága sokszor nemhogy vasutat nem igényel, de számos esetben egy taxi is elég lenne 1300 köbcentis motorral a 66 tonnás monstrum által húzott vasúti szerelvény helyett. De a legtöbb helyen sajnos még egy Bzmot motorvonat is sok...
(Fotógráfia: kotottpalya.blog.hu)
Ezt az egyébként már Heves megyébe érkező vasútvonalat már 2007-ben be akarták zárni, a vasútmániások búcsúutazást is szerveztek, hogy méltóképpen búcsúzzanak a vonaltól.
Azt nem tudom, hogy ennek a vonalnak mekkora volt a kihasználtsága, de az ok nem az volt, hogy nem volt rá igény, mert ezt a vonalat nem az ölte meg, hogy feleslegessé vált, hanem az, hogy nem lehetett egy normális kirándulást szervezni a hozzá nem értők által összeállított abszurd menetrend miatt. Képtelenség volt leszervezni egy egy napos túrát Miskolcról Putnokon át Szilvásváradra, mert egyrészt a vonat 57 perc alatt ér Miskolcról Putnokra, majd a Putnok-Szilvásvárad közötti 34km-t 1 óra 17 perc alatt teszi meg, másrészt nem lehet emberi időpontban odautazni. A nagy gond inkább az odaúttal van.
Érdemes megnézni a MÁV menetrendet, vegyük mondjuk a hétvégét, pontosabban a szombatot, ami november 7-e, éljen Lenin. (Formalinban.) Putnokról indul vonat Szilvásváradra reggel 7:25-kor, majd már csak délután 13:25-kor. Vissza indul 14:55-kor és 18:55-kor, beérnek 16:12-kor és 20:12-kor. Elvileg tehát megoldható. Nézzük a csatlakozást, mert itt van a hülye vasutas kutya elásva! Ahhoz, hogy a 7:25-ös vonatot reggel elérjük, a reggel 5.57-es vonattal kell elutazni Putnokra, ekkor fél óra várakozás után átszállhatunk. Isteni dolog hat óra előtt útnak indulni, nem egy emberbarát hozzáértő vasutas írta a borsodi menetrendet. Ha a 13:25-öst szeretnénk elérni, akkor elég a 10:57-es vonattal menni Putnokra, csak az a másfél óra várakozás a csatlakozásra ne lenne.
Visszafelé szerencsésen is hazaérhetünk, de csak, ha nincs késés.
Hihetetlen, hogy a 2 év alatt nem készült olyan program, amellyel meg lehetett volna menteni ezt a vasútvonalat. Leginkább Szilvásvárad és Putnok foghatott volna össze, de Eger számára is egy szép kiajánlható egynapos túra lehetett volna a turistáknak, ha valaki már unja a várat és a dómot. Hiába keres rá az ember a Google-n, hogy valami infót találjon az összefogásról, helyi programokról, vagy kezdeményezésről, semmi...
(Fotógráfia: kotottpalya.blog.hu)
Ebben a vasútvonalban több lehetőség lett volna, ma, amikor a svájci vasútvonalakról filmsorozatokat készítenek, ez a szakasz lett volna az alpesi vonalra leginkább hajazó magyar szakasz.
Talán még most sem késő, s ha nem is állami vasutat, de önkormányzati vasutat talán lehetne itt üzemeltetni, de csakis normális menetrenddel. Ha a települések, vagy a két megye összefogna, hétvégenként járhatna panorámavonat, persze közismert, hogy a dízelvonatok nem 20 liter gázolajat fogyasztanak. Még akkor sem, ha a sebességkorlátozások miatt nem mehetnek gyorsan.
Itt egy régebbi, a témát és a problémákat alaposan körüljáró blogbejegyzés, amelyet csak e poszt leírása után olvastam el és látható, hogy sok mindent hasonlóképpen látunk.