Van abban valami nemzeti büszkeségre okot adó, ha ránézünk a kelet-európai autópályatérképre: a legtöbb új gyorsforgalmi út Magyarországon épült, csak az elmúlt 8 évben kb. 400-450km, ha jól számoltam, ezen kívül még több száz kilométer épült a rendszerváltás óta. A hétvégén Miskolcról Pécsre autózva a két legújabb autópályát is leteszteltem: az M0-s keleti szakaszát és az új M6-ost. Elfilozofáltam azon, hogy kellett-e nekünk így ez a keleti M0-s, vagy nem...
Az M0-s körgyűrű ugyanis kb. 80km, az M3-astól az M1-esig. No de hiába autópályának látszó tárgy több szakaszon is, csak autóútként lett törzskönyvezve az állatkórházban, így 80 és 110km/h között lehet "száguldozni" rajta. Az M5-ös és az M6-os között ez egy kamionokkal zsúfolt halálút, nagyon veszélyes rajta furikázni. Viszont az M5-ös és az M3-as között forgalom alig volt, az ember néha úgy érezte, amikor 80-nal tötyörgött egyedül a 2x2+1 sávos úton, hogy valakik szívatják és a térfigyelőt néző rendőrök ezen röhögnek egész nap: "Nézd, az istenbarmát, nyolcvannal cammog, még jó, hogy nem tolat...!" A pálya vonalvezetését meglátásom szerint vagy valami negyedosztályú alkoholista sufnimérnök rajzolta, vagy valakik nagyon jól jártak. Annyira kanyarog, hogy az ember este akár azt is hihetné, hogy az Alpok 2000 méteres hegyei között megy az út. Dehát nincs itt hegy, egy darab se. Csak kanyar kanyar után, az ember pár perc után az égtájak érzékelését is elveszti, annyira borzalmas menni rajta.
Amikor az M3-asról rámegyünk az új, keleti szakaszra, csak megyünk, csak megyünk az M0-áson, azt hinnénk, hogy 10-15km és már mindjárt jön a Duna-híd, de bizony még sehol sem tartunk, még Ferihegy sincs sehol. Marha hosszú erőfeszítés végigkocsikázni ezen a körgyűrűn, többször villant át az agyamon, hogy ha nem lennének hétköznap olyan dugók Pesten, hogy még egy bassett se tud sehol megfordulni, akkor azt mondanám, hogy ezzel az útépítéssel kidobtunk egy csomó lóvét az ablakon. Ráadásul elkövették a legnagyobb hibát, nem aszfaltcsíkot húztak, hanem betonkockákból illesztették össze az út legfelső felületét. Most, pár évvel az átadás után egyre több ponton koppan a kerék a betonlapok illesztésénél, a régi M7-es volt ilyen szar, de úgy látszik a hibából nem tanul a magyar. Nem baj, amit Gyurcsányék elqrtak, azt majd Orbánék felújítják, kilométerét 1 milliárdért, a fater kőbányájából hozva a köveket, mint anno a balatoni sztráda rekonstrukciójakor 2001-ben. Lesznek alvállalkozók is, dögivel, az is biztos. De miért használták Gyurcsányék a betonkockás megoldást? Ki engedélyezte ezt a hülyeséget? S visszatérve a fő problémánhoz, a legnagyobb borzalom mégiscsak az, hogy miért üt a betonkocka az illesztéseknél pár évvel az autópálya építése után... eleve rossz ötlet volt ezt így kivitelezni. Nem üt nagyot, de érezhető és zavaró, ez nem autópálya, ez egy szar.
Hétvégén az M3-asról nem érdemes rámenni a keleti M0-ra. Budapesten belül fele annyi idő alatt át lehet érni, nincs dugó, csak a haladó kocsisor, a lámpák is egész jól be vannak állítva a Hungária körúton, s harmad-negyedannyi kilométert kell lebumlizni, ha a Dunántúlra megyünk. Sehogy nem tudtam úgy számolni az időt és a benzint, hogy megérje emnullázni... Így ez a "jaj de jó, hogy van Budapest körül körgyűrű" ujjongás egy nagy humbug. A körgyűrű a sokszor elátkozott pesti forgalomnak a hétvégéken nem "versenyképes" alternatívája. Ráadásul az M5-ös és az M6-os között a régi M0 keskeny és veszélyes, elmebeteg kamionsofőrök játszótere, rendőröket nem látni, de minek is, csak zavarnák a forgalmat.
Ezen a hétvégén Pécs felé a Hungária körúton mentem, visszafelé az M0-áson, az előbbi ezerszer jobb, kevesebb stressz, nagyobb biztonság.
Apropó, Pécs! Itt az M6-oson is van átverés: ezek a hidak és alagutak... a hír igaz, teljesen felesleges mind, az ember szégyenkezve megy át ezeken a síksági alagutakon azért a plusz hatvanmilliárdért, amennyivel - ha jól emlékszem - ez a nyomvonal többe került, mint egy másik verzió pár száz méterrel arrébb, alagutak nélkül. Kóka János főkonstruktőr meg otthon nyugodtan nézi a Mónika show-t. Rossz a zember közérzete, s mások miatt szégyenkezik ezek miatt a síkvidéki alagutak és viaduktok miatt. Valaki sok pénzt rakhatott zsebre, meg kellene már találni a tettest, mert Zuschlag ipari tanuló volt hozzá képest. Ezt az M6-ost - így - inkább ne adták volna át!
Az utolsó 100 komment: