Akik ma Miskolcon a közlekedést szabályozzák és a lámpákat állítják be, azok nem közlekedésmérnökök, hanem bolti eladók. Ugyanis óriási forgalmat generálnak - s bár ez a Széchenyi utcán a szatócsboltban dícsérendő cselekedet, közlekedésszervezés esetén már korántsem. Az utazási időt nem tudják fél percre sem kiszámolni, (sebesség-távolság-idő) ezért matematikából elégtelen, így a boltban a pénztárgéphez sem ülhetnek.
A múlt héten későn délután minden nap ki kellett mennünk a Majális parkhoz, ahonnan rendszeresen autóval indultunk vissza a belvárosba. Amit tapasztaltunk, minden várakozásunkat felülmúlta. Eredetileg természetesen nem közlekedési lámpatesztre indultunk, de az idegesítő ötödik pirosnál eldöntöttük: megnézzük, megfigyeljük, számoljuk a piros lámpákat. Miskolcon feltalálták a "piros hullámot". Sok esetben a zöldtől indulva hihetetlen módon épp előttünk váltott pirosra a lámpa.
Az első napon
Először tehát - eleinte mosolygósan, majd egyre furcsább arckifejezéssel - a Diósgyőr-Északi tehermentesítő-Búza tér vonalat autóztuk, este hat óra után. A diósgyőri villamosvégállomásnál zöldre váltott a lámpa, s elindultunk. Ám a Lórántffy utcánál újra piros várt. Vártunk mi is. Elindultunk, jött a következő lámpa a Penny Marketnél, újra piros. Rutinos utastársam csak mosolygott. Ez egyre rosszabb lesz, ne aggódj! - nyugtatott, majd újra elindultunk, s mentünk egészen a következő lámpáig, s nem csalódtunk, a Vasgyári piacnál újra pirosat kaptunk. Ahogy zöldre váltott a lámpa, szerencsésen elautóztunk a következő lámpáig, ami a Győri kapuban szép piros fénnyel várt. A vicc az egészben, hogy ezek a lámpák nem azért voltak pirosak, mert gyorsan hajtottunk, s beleszaladtunk a piros végébe, mert szabályosan haladtunk és általában még láttuk a zöldet és előttünk váltott pirosra: hülye autós, ne rohanj ötvennel, most fél percig állni fogsz.
Az Ifjúsági Háznál, a Kőporos utcánál újra pirosat kaptunk, majd nyugodtan haladtunk a Vologda utcai Shell kútig, ahol újra piros. De most jön a legnagyobb poén: az északi tehermentesítőn van egy lámpa, ami csak 10 másodpercre vált pirosra. S mikor történik mindez? Nem akkor, amikor mindkét irányból csend van és a pirosban állnak a következő/előző lámpáknál az autósok! Hanem amikor a Shell kúttól elindul a forgalom. Ilyen piros hullámot csak egy diliflepnis tud generálni a városban, egyszerűen nem hittük el, ami velünk történt. Szerencsére ezután már zöldek vártak minket és szerencsésen beértünk a Búza térhez.
A második napon
Bevágtuk magunkat a gépcsodába a Papírgyárnál, és megkezdtük a belváros megközelítését. Azt javasoltam, ezúttal menjünk a déli tehermentesítőn, hátha arra nem dolgoztak a miskolci közlekedésmérnökök.
De. Dolgoztak. A Vasgyári piac után az Újgyőri Főtérnél jobbra kanyarodtunk, de a Kiss Ernő utcára már nem tudtunk rákanyarodni, mert piros lámpa várt. Na de sebaj, majd most vágtatunk, mint Tisza a rónán át! - gondoltuk, ami be is következett, szép hosszú haladást könyvelhettünk el - egészen a következő lámpáig, ahol kicsit megijedtünk. Természetesen piros volt, de rögtön egymás után három lámpa várt. Mi lesz itt? - gondoltuk, de megúsztuk a másik kettőt, ám megjegyeztük, hogy akkor kaptunk volna zöldet a 60km/h sebességet engedélyező tehermentesítőn, ha 45-50-nel csoszogunk. Hát ez az, ha így áll a dolog, hogy a lámpákat nem tudják a táblákhoz igazítani, akkor miért ez a fene nagy engedékenység??? A következő lámpa épp zöldre váltott, mikor odaértünk, csodálkoztunk is, ezt biztosan kifelejtették. Örömujjongás.
De nyugalom, mert a Nagyváthy utcánál újra piros lámpa várt... majd a következő, az Avasi Sörháznál újra piros. Elindultunk és átmentünk egy minket váró zöldön, gondoltuk, hogy ezt a lámpát meg kéne koszorúzni, vagy bearanyozni a tartóoszlopait. De sokat nem elmélkedhettünk, mert az uszodánál újra az következett, ami: éppen előttünk lett piros. Kivártuk, majd elindultunk, a következőnél megint megálltunk. Ekkor vettük észre, hogy az Uitz Béla utcára sikerült akkora forgalmat generálni, mint ami a Búza téren van. Hosszú kocsisor mindkét irányba, lassú fogalom. Hiába, no: a szakember az szakember. Csakhogy forgalmat a kereskedelemben az üzletekbe kell generálni, nem a közlekedésben belvárosi utakra...
Irány a Soltész Nagy Kálmán utca, majd onnan a József Attila: a következő 7 lámpából csak 5 volt piros, ez egy 2km-es szakaszon nem rossz, s a Király utcánál arra gondoltunk, hogy Miskolc az a hely, ahol vélhetően nem a szabálytalanul közlekedő másik autós miatt anyáznak a sofőrök, hanem a menthetetlenül dilettáns helyi közlekedésmérnökök által gerjesztett borzalmas piros hullám miatt.
A harmadik napon
A harmadik napon újra a Majális Parktól indultunk és hobbiból az Ifjúsági Ház után egy harmadik útvonalat "teszteltünk". Nem az északi tehermentesítőn mentünk, hanem végig a főutcán a villamossínek mellett, majd a Kis-Hunyad utcán. Szerencsések voltunk, mert a Pizza Tábornál zöld várt minket, és csak a következő 3 lámpa adott pirosat, ezt vártuk, nem tagadom.
(Fotó innen.)
A negyedik napon
A Hunyadi utcáig követtük a sárga nyíl sínpárját, majd a Zenepalotánál jobbra kanyarodva az uszoda felé vettük az irányt, de a Hunyadi utcánál sor várt minket, csak a harmadik lámpánál tudtunk átmenni, igaz, akkor a pole pozícióból indulhattunk, de semmit nem értünk vele, mert bár a következő lámpa zöldet adott, az Uitzon körülbelül ebből az irányból is ugyanaz történt, ami a második napon...
Konklúzió
Gyötrelem ami itt ebben a városban közlekedésszervezés címén folyik, egy szánalomhegy. Az utazási időnk a lámpaátállítás miatt megduplázódott. Ez a helyzet most novemberben alakult így ki, mert korábban is sok gond volt a lámpa-beállításokkal, ilyen kegyetlen piros hullámot még életünkben nem láttunk.
A következmény nem vicc: levegőszennyezés, utazási idő növekedése, ez a cégeknek és például az MVK-nak is sokba kerül. Nem buszsávokkal kell harcolni a dugókban álló, cammogó buszok ellen, hanem a lámpák normális beállításával.
Talán többre mennének a városi autósok, ha egy általános iskolás közlekedés szakkör házi feladatba kapná a lámpák beállítását, mint azok, akik most havi sokszázezer forint fizetésért szabadon garázdálkodnak.